0485 98 22 75

SEO - Hoe word ik gevonden in Google?

Hoe kan ik mijn ranking in de google zoekresultaten verhogen?

Onze klanten stellen vaak de vraag wat er nodig is om bovenaan in de resultaten van zoekmachines te verschijnen.

Een terecht vraag, want je wil graag gevonden worden in Google.

Er is geen snel antwoord op die vraag. Maar een woordje uitleg zal u een beter inzicht te geven in SEO.

'SEO' staat voor Search Engine Optimalisatie.

SEO gaat over het optimaliseren van jouw website voor het verkrijgen van een goede google ranking. Websites die de SEO-regels goed opvolgen, worden sneller gevonden in Google.
Dat is de taak van websitebouwers en personen die verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de webteksten. 

Opvolgen van de SEO-voorschriften is een absolute must, maar helaas geen garantie voor het verschijnen op de eerste pagina van Google. Er zijn immers veel websites die concurreren om snel gevonden te worden. Het is vooral de inhoud van de website die uiteindelijk zal bepalen welke google ranking wordt toegewezen.

Jouw content moet de bezoekers interesseren! Google tracht steeds zijn gebruikers te helpen in zijn zoektocht online. Pas als dit volledig goed zit, kan het zich concentreren op zijn volgende doelstelling (gericht adverteren). Dus wanneer Google merkt dat doorverwezen bezoekers onmiddellijk de website verlaten, zal dit een negatief effect hebben op je SEO.

Welke SEO-regels volgt 'First Things' op.

Ons webbureau kiest bewust voor het standaard aanleveren van een goede SEO code op al onze websiteprojecten en hiervoor vragen we geen meerprijs. Verder geven we onze klanten duidelijk gerichte instructies waar ze moeten opletten bij het verder onderhouden van de inhoud op hun site. We beschouwen dit als een standaard dienstverlening om van het ontwerp dat we jou aanleveren een succes te maken.

Er zijn veel regels die helpen om gevonden te worden in Google. We sommen hier enkele belangrijke zaken op die in al onze projecten gerealiseerd worden.

1. Plaats zoekwoorden waarop je wenst gevonden te worden op cruciale plaatsen in de site.

Stel, je hebt een website(shop) die kookboeken verkoopt... dan wil je uiteraard gevonden worden in Google door mensen die het zoekwoord 'kookboeken' ingeven.

Welnu, zoekmachines scannen voortdurend het internet af en indexeren alle pagina's die ze tegenkomen met dat sleutelwoord. Daarbij tracht Google af te leiden welke het eigenlijke hoofdonderwerp is op de gevonden pagina's.

Een webpagina waarvan de hoofdtitel start met het zoekbegrip 'Kookboeken' zullens alvast een streepje voor krijgen. Dit is eigenlijk ook zo wanneer het woord terug te vinden is in de URL van de pagina.
Verder dient het zoekbegrip ook enkele keren herhaald in de teksten op de pagina.

Wij zorgen ervoor dat de titel van je pagina steeds aan deze regel voldoet en deze automatisch op een correcte manier wordt verwerkt in de URL.   

2. Websites dienen ook correcte broncode te gerbuiken & snel te laden.

Voor het schrijven van een webcode zijn er heel wat standaardregels. Een goede webcode maakt het analyseren en interpreteren van die code gemakkelijk voor zoekmachines en draagt zo bij tot een goede SEO. 

Meta-tags zijn stukken code die niet direct zichtbaar zijn voor de bezoeker maar toch relevante informatie bevatten. Zo is er een speciale plaats voorzien voor het meegeven van een omschrijving van de webpagina. 'First Things' zorgt ervoor dat ook deze code goed is geoptimaliseerd en door zijn klanten gemakkelijk en correct wordt ingevuld.

In onderstaande afbeelding zie je waar de metatag "omschrijving webpagina" kan verschijnen... (Let eveneens op de plaats van het zoekwoord 'kookboeken' in de URL en de titel van de pagina.)

Het snel laden van je website is eveneens belangrijk.
Het effect dat gebruikers na het klikken op een google-link, snel op de gewenste pagina zijn, draagt bij aan de gebruikerservaring van Google.
Daarom ontwikkelt 'First Things' websites die snel inladen.

4. Toevoegen van een 'sitemap' aan de website.

Een sitemap deelt mee aan zoekmachines hoeveel pagina's er exact zijn & waar hij deze kan vinden.

Voor iedere website die 'First Things' ontwikkeld, wordt er gezorgd voor een correcte sitemap.
Een site met CMS wordt voorzien van een extra module. Deze houdt de sitemap up-to-date en stuurt hem met automatisch door naar Google en Bing.

5. Responsive webdesign: zorg dat jouw site een mobiele versie heeft.

Een responsive website zorgt voor een goede weergave op zowel een desktop, als een tablet of een smartphone. 

Sinds de laatste update van google zijn algoritmes is dit een absolute vereiste. Begin april 2015 worden websites die niet responsive zijn uit de google resultaten gehaald bij mobiele gebruikers.
Hier kan je een artikel lezen van De Standaard over dit onderwerp.

First Things bouwt sinds zijn opstart enkel responsive sites. Een mobiele versie hoort vandaag de dag nu eenmaal bij 'First Things First'...

 

Als je nog vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op en we staan je graag vrijblijvend te woord.